Epidemia to szczególnie trudne warunki funkcjonowania dla osób odbierających cyklicznie zaopatrzenie medyczne, w tym osób ze stomią. Większość pacjentów powinna przestrzegać bardziej rygorystycznie niż osoby zdrowie zaleceń takich jak wychodzenie z domu tylko w uzasadnionych i niezbędnych przypadkach. Niestety, może to utrudnić zaopatrzenie w sprzęt stomijny.
Fundacja STOMAlife podkreśla, że pacjenci odbierający sprzęt stomijny mogą, a w obecnej sytuacji nawet powinni, skorzystać z zaopatrzenia z dostawą do domu. Całą procedurę znacznie upraszcza posiadanie e-zlecenia, ale jeśli chory posiada zlecenie na starym druku, również ma taką możliwość.
- Apelujemy do pacjentów, aby w obecnej sytuacji, nie pozostawiali kwestii zaopatrzenia w sprzęt stomiiny na ostatnią chwilę, z uwagi na możliwość wystąpienia utrudnień logistycznych. A co za tym idzie braku dostępności konkretnego sprzętu stomijnego w dotychczasowym punkcie realizacji zleceń. Mogą wystąpić trudności w realizacji dostaw, zarówno od producentów do sklepów medycznych, jak i dostaw do domu. Musimy też pamiętać o ryzyku ograniczenia dostępności do samych sklepów medycznych. Pomyślmy o tym już teraz i nie czekajmy na ostatnią chwilę ze złożeniem zapotrzebowania na niezbędne produkty medyczne. Wystarczy się upewnić, że wybrany przez Państwa sklep jest czynny i czy realizuje zlecenia wysyłkowo – mówi prezes Fundacji STOMAlife Dorota Minta.
W celu realizacji zaopatrzenia drogą wysyłkową, należy zadzwonić do wybranego sklepu medycznego i jeżeli jest to zlecenie wystawione w nowym trybie lub jego kontynuacja, ustalić z przedstawicielem sklepu sposób postępowania. Przed wykonaniem telefonu proszę przygotować nr PESEL i nr zlecenia. Sklep przyjmie zlecenie do realizacji i wyśle sprzęt pod wskazany adres. Pamiętajmy, aby upewnić się, że zamówiliśmy właściwy sprzęt a sklep posiada aktualny adres wysyłki.
Procedura wygląda inaczej w przypadku osób, które otrzymały zlecenie na starym druku. Wtedy należy wysłać pocztą druk zlecenia wraz z kartą zaopatrzenia, do wybranego sklepu i dopiero wówczas zostanie zrealizowana wysyłka sprzętu.
Pamiętajmy o mogących się pojawiać coraz większych utrudnieniach w dostępie do służb medycznych - zgodnie z wytycznymi NFZ w ramach prewencji do lekarza POZ dzwonimy po receptę, czy zlecenie. W przypadku nowego zlecenia będziemy musieli odebrać z przychodni część drukowaną.
- Jedynie podczas wizyty w gabinecie lekarz anuluje nam obecnie otwarte w realizacji zlecenie i wystawi nowe. Z nowym zleceniem można się udać ponownie do dowolnie wybranego punktu, jednak taki scenariusz powinien tym bardziej spowodować, aby nie odwlekać realizacji zaopatrzenia na ostatnią chwilę – dodaje Dorota Minta.
Dodatkowym argumentem zadbania o zaopatrzenie z wyprzedzeniem jest system realizacji e-zlecenia. W przypadku, gdy pacjent ma już otwarte zlecenie w konkretnym sklepie medycznym tzw. w trakcie realizacji a sklep zostanie zamknięty lub nie będzie miał sprzętu, to wówczas pacjent musi udać się ponownie do lekarza POZ lub specjalisty i poprosić o wystawienie nowego zlecenia (uzyskuje się nowy kod).
Pacjenci stomijni to często osoby, u których zdiagnozowane zostały: choroby nowotworowe, nieswoiste zapalenie jelit czy chorobę Leśniowskiego-Crohna. Są to schorzenia, przy których zalecana jest szczególna ostrożność ze względu na zmniejszoną odporność, większe ryzyko zakażenia oraz zdecydowanie cięższy przewidywany przebieg infekcji. Spadek odporności może być też związany z przyjmowanymi przez pacjentów lekami immunosupresyjnymi. Wszelkie wątpliwości związane z leczeniem, pacjenci powinni konsultować z lekarzem prowadzącym. Sugerujemy, by w obecnej sytuacji, jeśli to możliwe, wybierać kontakt telefoniczny.
Istotną informacją dla chorych leczonych immunosupresyjnie jest fakt, że nie zaleca się przerywania leczenia farmakologicznego, ani odwoływania planowanych wizyt u lekarza. Natomiast pacjenci, którzy są w remisji w następstwie leczenia innego, niż immunosupresyjne, powinni przesunąć planowe wizyty kontrolne na termin późniejszy-po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego
- W czasie powszechnej medialnej dezinformacji, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zachęcamy wszystkich pacjentów do kontaktu telefonicznego poprzez naszą bezpłatną infolinię pod numerem 800 633 463 – radzi prezes fundacji STOMAlife.
Fundacja STOMAlife w ramach swoich działań organizować będzie konsultacje wideo, podczas których pacjenci będą mogli porozmawiać z pielęgniarką stomijną, specjalistą ds. sprzętu stomijnego i psychologiem. Szczegółowe informacje już wkrótce na www.stomalife.pl oraz profilu Fundacji STOMAlife na Facebook’u.
[powyższy artykuł pochodzi ze źródła: https://www.medexpress.pl/jak-odebrac-sprzet-stomijny-podczas-domowej-kwarantanny/76747?fbclid=IwAR3nuHhgtYlgVnvotoDBgCdvibJWVMjBPUd7t1H4zhjL7y71c1wykHYeqd8]